Google+ 2013 : Operator's Lab

søndag den 24. november 2013

WOD Tid til en ny kettlebell ?

Uanset om du først lige er startet med at træne med kettlebells, eller om du har været i gang et stykke tid, så har tanken måske strejfet dig: "hvornår er det bedste tidspunkt til at skifte til en tungere?"


Det giver jeg dig et bud på her. 

fredag den 15. november 2013

Overbelastning - Smerter og stivhed i akillessenerne

Træning ved Fynshoved
En hyppig overbelastning, og som kan føre til mere alvorlige sportsskader, er overbelastning af akillessenerne. Det rammer især løbere, men også andre som udsætter benene for belastning. Når du søger på nettet så er det næsten overvældende hvor meget information der kommer om emnet. Jeg vil koge det hele lidt ned, og kort beskrive min plan for, hvordan jeg slap af med det på 2 måneder i løbet af sensommeren i år.

onsdag den 23. oktober 2013

Core, Kettlebell og romaskine forbereder dig til næste mission

Du er i basecamp og afventer næste opgave. Der er for farligt uden for hegnet, men du skal vedligeholde din styrke, mobilitet og udholdenhed. Denne træning holder din form skarp og styrke intakt. 
 
Refleksion

lørdag den 5. oktober 2013

Marchtræning i et træningsprogram.

Efteråret er sat ind, og mange håbefulde atleter træner frem mod strabadserne hos Frømandskorpset og Jægerkorpset. Og de fleste af dem har sammensat en træningsplan eller skitse for forberedelserne, som skal føre dem igennem de udfordringer de møder i optagelsesforløbene.
Vægmaling et sted i Victory Base Complex, Irak.

Men hvordan sammensætter man nu sådan en plan?

mandag den 30. september 2013

Bloggen går i luften

Blackhawk letter fra centrum af Bagdad, Irak.

Efter at have været væk fra bloggen i laaang tid, er det godt at være tilbage. Friheden har dog ikke kun været brugt på at spise is ved stranden, men derimod til en masse træning.

Jeg glæder mig til at vende tilbage med nogle spændende indlæg og træningsforslag. Temaet er stadig funktionel træning, og at det skal være let at flette ind i hverdagen. Det sagt, så er det ikke ensbetydende med, at træningspassene vil være lette. Fremadrettet vil nogle af træningsforslagene være mere tidskrævende, og du vil opleve et øget fokus på marchtræning.

Tidligere udgav jeg ca. to indlæg om ugen. Pga. travlhed i træningen og med at rådgive andre ifbm. deres optagelsesforløb mod enheder i Forsvaret, så vil jeg i nogen tid frem udgive to til tre indlæg om måneden.
Og som tidligere gældet det stadig - har du spørgsmål til din træning, til indlæggene, eller noget helt tredie, så skriv via kontaktformularen eller i et indlægs kommentarfelt.

/God træning

søndag den 28. juli 2013

March som træning - udholdenhed som træningsmål

Træner du målrettet mod Frømandskorpset og Jægerkorpset, så er marchtræningen nok allerede en prioritet hos dig. Men faktisk er det en træningsform som rigtig mange kan have glæde af.
 
Fokuseret og rolig, målet for øjet

torsdag den 25. juli 2013

Anmeldelse - Bog: The Official United States Navy SEAL Workout


Savner du en modvægt til nutidens forslag på funktionel træning, så kunne denne bog være rigtig interessant for dig. Endvidere er den er rigtig godt On the Go værktøj til os som er på farten, og har brug for gode input til træning der kan laves næsten overalt.

søndag den 21. juli 2013

WOD "Return to Base!" - hård cirkeltræning med kropsvægt

Vi skal lidt tilbage i tiden før CrossFit games, Russian Kettlebell Challenge mv. for alvor slog igennem. Nu handler det om udholdenhedstræning med din egen vægt. Der er mange gentagelser, og du for måske udvidet dit kendskab til styrketræning med kropsvægtøvelser.

På vej tilbage fra opgave

torsdag den 18. juli 2013

Kan politiet rydde op i Rio de Janeiro' slum?


Myndighederne i Brasilien har hænderne mere end fulde, med at få ryddet op i slumkvarterene omkring Rio de Janeiro og São Paolo forud for VM i fodbold - år 2014, og de Olympiske lege - år 2016. Men når de det?

mandag den 15. juli 2013

Strategi for mad og væskeindtagelse under udholdenhedstræning

Selvom din træning overvejende er fokuseret på at træne "kort og hårdt", bør du også mindst en gang om ugen udfordre din krop og dit sind med krævende udholdenhedstræning. Men inden du sætter i gang med at være afsted i et par timer eller længere, skal du have en plan for væskeindtagelse og mad.

Deltagele i VUMB år 2013 - Koldt vejr udfordrer din strategi for væske- og madindtagelse.

mandag den 8. juli 2013

WOD Quads blaster - tunge ben og six-pack.

Denne workout indledes med, at din core bliver udfordret. Hvis ellers du tør give alt hvad du har allerede fra starten. Brug lidt tid på at finde nogle sjove udfordrende core øvelser, og ha' din kettlebell klar ved hånden. Efter opvarmningen fokuseres træningen på at træne ben og torso. I dag bliver du gjort klar til indsættelse hvor end det skal være.

Vest for Bagdad

torsdag den 27. juni 2013

Spetsnaz - Specialstyrkerne fra USSR

Under Den Kolde Krig skulle disse styrker angribe vesten dybt inde i Europa, for skabe skræk og rædsel før en Sovjetisk offensiv.


Spetsnaz point man

Men hvem var Spetsnaz op gennem 70'erne og 80'erne?

mandag den 24. juni 2013

WOD Hill Hell - bakkeløb og intervaltræning

Funktionel styrke omfatter også evnen til at løbe i et højt tempo, iført din kampvest, hjelm og personligt våben, over kortere afstande - uden at du falder bagud i forhold til dine kollegaer. Din løbetræning behøver ikke at bygge på tre til fire 10K løb om ugen for at du opnår de evner. Du skal bare træne kort og hårdt.


USAF Para Rescue under indsats.

torsdag den 13. juni 2013

Close air support til Specialoperationer

Ofte kendt under navnet "Spectre Gunship", så har flyet Lockheed AC-130 leveret dødbringende luftstøtte - eller close air support (CAS) - gennem årtier til styrker på landjorden. Men hvad er det egentligt for et fly og hvad kan det?

AC-130H Spectre

mandag den 10. juni 2013

WOD Core Kill - stabilitets og presøvelser

Din skuldre bliver udsat for belastning idag, så det sagt! Til gengæld for du trænet din core grundigt igennem, og du når at arbejde med pres øvelser, samtidig med at din puls kommer i vejret. Derfor går denne WOD ind under advanced bootcamp. Leder du efter træning som hjælper med at forberede dig på belastningerne ved bykamp - så er det bl.a. denne workout.

torsdag den 6. juni 2013

Spetsnaz - Specialstyrker og den eftertragtede maroon baret

SPETSNAZ - navnet på de enheder, som fik vestens politikkere til at ryste i bukserne af skræk under den kolde krig. Spetsnaz træning er kendt for at være effektiv og nådesløs hård. Her er lidt om, hvad Spetsnaz egentlig er, og hvordan de træner.


 Spetsnaz tropper under træning

mandag den 3. juni 2013

WOD Cadio Blaster - høj intensitet pulstræning

Er du klar til at få pulsen op? Fire runder med øvelser, som få dit hjerte og kredsløb på overarbejde. Øvelserne venter bare på, at du angriber dem. Prøv at tage et pulsbælte på, og se hvor høj din makspuls bliver i dette træningspas.


Blackhawks klar til at transportere VIPs over vejsidebomberne. 

torsdag den 30. maj 2013

Anmeldelse - Problemer med Garmin Forerunner 310XT hr

Kender du det - pulsen vises helt forkert på dit dyre Garmin Forerunner 310XT hr, enten sporadisk eller permanet. Du oplever måske også at uret viser pulsen selvom du ikke har pulsbæltet på. Det oplevede jeg, og besluttede mig for, at finde en holdbar løsning anno 2013.
Garmin Forerunner 310XT hr - et funktionelt ur til en fornuftig pris

mandag den 27. maj 2013

WOD Burpees og blodsmag


Dette træningspas fokusere på styrketræning under høj puls - og bevare koncentrationen på teknikken, og det er netop de egenskaber du har brug for ved taktisk skydning, under indsættelse, mv. Du skal forvente at pulsen kommer op idag.
Taktisk skydning med C8 i Irak.

torsdag den 16. maj 2013

Specialoperationsstyrke - Kommando Spezialkräfte

Den tyske hærs specialoperationsstyrke, Kommando Spezialkräfte (KSK), er Tysklands svar nr. 1 på truslen fra den globale terrorisme. I starten af maj måned i år, mistede KSK for første gang en soldat i Afganistan. Men hvem er KSK egentligt?

KSK operatører under indsats

søndag den 12. maj 2013

WOD Infantry Gunner - Styrk din overkrop.

I denne træning er fokus rettet mod styrkelse af overkroppen og armene. Når du bærer gruppens støttevåben, kræver det store ressourcer at være klar "when the shit hits the fan" og derfor er det ikke nok, at have stærke ben og god kondition. Du skal være stærk!


En australsk deling med ASLAV - IraK

torsdag den 9. maj 2013

Motivation og nyttige links til din træning

Du er måske allerede godt igang med at forberede dig på optagelsesforløbet til Frømandskorpset, Jægerkorpset eller AKS, og din træning kører på skinner. Men er du mentalt forberedt? - prøv at se med her..


Navy SEALs indsættes af SWCC

søndag den 5. maj 2013

WOD "Two Face" - masser af hop, lunges og sit-ups.


Et træningsforslag du kan lave med få hjælpemidler og hvor du ikke skal bruge ret meget plads. Derfor egner den sig godt til internationale missioner hvor udsendte ikke altid har adgang til et lækkert træningscenter.



torsdag den 2. maj 2013

Anmeldelse - Kill Bin Laden

Listen med bøger om specialstyrkeoperationer i det 21. århunderede, skrevet i kølvandet på de to seneste store krige - Irak og Afghanistan, har længe været uoverskuelig lang. Her er mit bud på en must read bog om emnet.


Delta Force i Tora Bora bjergene, på jagt efter Osama Bin Laden

søndag den 28. april 2013

Vandtilvænning - Workout #02

I dette indlæg vil jeg komme med et par forslag til mere teknisk orienteret vandtilvænning. Teknisk i den forstand, at du vil få brug for anderledes grej end en maske og snorkel. Du vil i nogle eksempler få brug for en makker, ikke kun som sikkerhed, men ved at makkeren indgår i øvelserne.



+National Guard Special Forces under kampsvømmeruddannelse

søndag den 21. april 2013

torsdag den 11. april 2013

Close Protection - Fysisk test


Hvilken fysiske form havde en PT soldat anno 2010 inden han blev udsendt i personbeskyttelsesopgaver? Det fortæller dette indlæg lidt om.


mandag den 8. april 2013

onsdag den 3. april 2013

FBI' Aktionsstyrke i et travlt jubilæumsår


I år markerer FBI Hostage Rescue Team (HRT) 30 års jubilæum og året blev indledt med to store operationer, som gik verden rundt. 

søndag den 31. marts 2013

WOD Soldatens valg - fundamentet i din træning

Denne forslag kan være grundstammen i al din træning, og være den du vender tilbage til fra tid til anden for at vedligeholde de mest grundlæggende kropsvægtsøvelser.


Phalanx CIWS stod klar flere steder på basen, klar til at skyde raketter ned

mandag den 25. marts 2013

WOD Rigeligt med sit-ups - Stabilitetstræning

Simpel mave- og coretræning. 
Uanset om du gør tjeneste i nogle af politiets anholdelsesgrupper, infaterigrupper i green zone eller som aspirant til en af forsvarets mere krævende uddannelser, så har alle stederne en ting til fælles: du skal bære tungt grej over mange timer.


"Exfil"


lørdag den 16. marts 2013

WOD Lunges og sit-ups

Ben som bløde løg? Har du denne oplevelse til gode, så kan denne træning måske udvide din horisont. Hård udholdenhedstræning for dine især core og ben. Inden for patruljetjeneste, er netop de områder noget som skal være særligt udviklet for patruljens radiomand.

Vi møder en amerikansk deling Strykere på vores vej ud i "rød zone" vest for Bagdad

søndag den 10. marts 2013

WOD Box jumps og core træning

Bloggen er under opbygning. Imens kan du trodse vejret (marts 2013) og tage af sted til træning med denne WOD

Bloggen under opbygning