Google+ Anmeldelse - Problemer med Garmin Forerunner 310XT hr : Operator's Lab

torsdag den 30. maj 2013

Anmeldelse - Problemer med Garmin Forerunner 310XT hr

Kender du det - pulsen vises helt forkert på dit dyre Garmin Forerunner 310XT hr, enten sporadisk eller permanet. Du oplever måske også at uret viser pulsen selvom du ikke har pulsbæltet på. Det oplevede jeg, og besluttede mig for, at finde en holdbar løsning anno 2013.
Garmin Forerunner 310XT hr - et funktionelt ur til en fornuftig pris

Tidligt i år 2012 tog jeg springet fra de gode gamle "Polar dage" med foot pod, og ind i fremtiden til et GPS ur fra Garmin. Det var helt bevidst at jeg ikke valgte den netop udkommet topmodel - Garmin Forerunner 910XT hr, men i stedet valgte 310'eren.

Jeg havde brug for et ur som tilbød avancerede målinger med kun en enhed  forstået på den måde, at jeg ville undgå diverse sendere på fødder, arme, og på rygsækken mv. Derfor var et naturligt valg et ur fra +Garmin.

Uret skulle bruges primært til ultraløb, og sekundært til CrossFit og C2 romaskine. Når jeg deltog i regulærer løb (ræs/race) var pulsen underordnet, men i den daglige træning anvendte jeg altid puls som retningsviser for intensiteten og derved kunne jeg sno mig udenom de værste overbelastningsskader ved at lade pulsen og uret være min coach. Når mit træningspas blev uploaded i træningsportalen +TrainingPeaks , gav den en værdi for intensiteten, og det var vigtigt ifht. at rette træningsugerne til, således de ikke blev for hårde eller for lette.

Uret blev købt hos Løbeshop.dk, som sørgede for en god pris og en hurtig og smidig levering. Super service .. tak for det.


Og hvorfor så denne lange forhistorie? - jo, for at skrive lidt om de forventninger jeg havde til uret. Det danner grundlag for min senere omtalte skuffelse over Garmin, og deres produkter.


Og så startede eventyret om en dyr løbecomputer, som skuffede enormt med sin pulsmåler.

Som sagt fik jeg uret leveret om vinteren, og ret hurtigt stødte jeg ind i problemer hvor pulsmåleren viste helt skævt. F.eks. under en rolig restitutionstur på ca. 5 km, viste uret, at min puls var 218. Månederne gik og nogle gange virkede pulsmåleren fint, andre gange opgav jeg og løb slet ikke med pulsbæltet, fordi det målte forkert ved træningens begyndelse. Jeg oplevede f.eks. at uret viste pulsen, selvom jeg ikke havde pulsbæltet på... ærligt talt, så var jeg ved at blive en smule skør og frustreret.

Jeg fandt en sammenhæng mellem, at pulsbæltet skulle være pinligt rent og at det så viste rigtigt oftere. 


Salomon Hammertrail 50 miles blev overstået i maj 2012, og så sendte jeg uret ind til Løbeshop.dk med en kort forklaring om hvad problemet var. Igen leverede løbeshop en super service og fik uret sendt til Garmin og overbevist Garmin om, at jeg skulle have en ny sender og pulsbælte. Denne process tog mindre en 14 dage.

Nyt pulsbælte og et nyt eventyr
Sommeren kom og så skulle der trænes CrossFit i haven og løbes lange ture, og selvfølgelig skulle uret med. Men problemerne opstod næsten med det samme igen. Især de lange ture hvor temperaturen gjorde, at min t-shirt blev våd - mere en fugtig - så begyndte uret igen at vise forkert/for høj puls.

Dette problem blev løst ved, at jeg stoppede op efter ca. 1 times løb og tørrede pulsbæltet af og skiftede t-shirt (ja, havde en rygsæk med), og løb så videre igen.

Det kan ikke måles hvor irriteret jeg var på det dumme ur, men hjælpen var nær, for Suunto var på trapperne med modellen Ambit, og så var et urskifte nærliggende. 

Udfordringen
Men men men ... jeg tog udfordringen op, for lidt populært sagt: "If you can dream it, you can do it" .. eller omsat til fynsk: "har du ingen penge, så må du finde på en anden løsning"  Og så gik jeg ellers igang med at læse den ene tråd efter den anden på diverse internet forums. Og jeg skal da lige love for, at der var mange kreative og selvudråbte eksperter, og ligeså mange løsninger. Men det som frustrerede mig mest, var, at Garmin ikke rigtigt ville anerkende at de havde et problem med deres softstrap-pulsbælte. På deres eget forum fandtes flere tråde fra frustrerede Forerunner ejere, som ikke kunne få pulsen vist korrekt.

Og når der er tale om en løbecomputer til flere tusinde kroner, så skal den simpelthen virke. Basta! - hør her Garmin: "Det en om'er!"


Efter længere tid fandt jeg frem til disse, for mig, brugbare konklusioner:

Om vinteren
Når pulsen vises forkert om vinteren, kan det skyldes, at om vinteren er vores hud meget tør og er svær at fugte. Når du så fugter/vander dit pulsbælte og tager det på, forsvinder fugten stort set med det samme, og derfor får senderen ikke det rigtige signal. Afhjælpes ved at fugtig din egen hud meget inden det fugtede pulsbælte tages på - rent lav praktisk så lav 30 burpees .. wupti = du er nu fugtig.

Om sommeren
Misvisninger i pulsen (også kaldet "spikes" på engelsktalende forums) kan skyldes, at din våde t-shirt er FOR våd. Nogle mener at Garmins Softstrap anno 2012 er konstrueret med en for tynd yderside, og når den bliver gennemblødt, dels pga. sved og dels pga. en våd t-shirt, så måler den forkert. Afhjælpes ved at pulsbæltet holdes forholdsvist tørt ... øh?

Her på Google+ kan du finde +DC Rainmaker som har en meget interessant blog. Er du interesseret i grej og idræt, og især grej til TRI-træning, så kan du ikke komme udenom ham. Han lavede et par indlæg om problemet og skrev dette spændende indlæg med løsningsforslag til trængte Garmin Forerunner ejere.

Og tak til +DC Rainmaker for at bringe kongeløsningen: Du køber et polarpulsbælte og sætter din garmin sender på.

Nu skal man ikke tro på alt hvad der står på nettet, men jeg satte mig for at prøve det af. Og da jeg har mindre tålmodighed end en treårig knægt ved et ishus, så kørte jeg afsted til den nærmeste sportsforretning, i stedet for at bestille bæltet over nettet og spare nogle penge.

Kongeløsningen til den nette sum af ca. 150,- kr.


I butikken Intersport fortalte jeg kort den flinke ekspedient om mit lille forsøg, og selvom de solgte Garmin ure, havde de ikke hørt om problemet før. Men det kan de jo ikke gøre for. Remmen blev købt, og størrelsen blev kontrolleret. HUSK NU AT GØRE DET SAMME for stroppen laves i to størrelser, og for nogle vil dette være ret væsentligt.

Lynhurtigt hjem så hurtigt som DSB kunne køre, og så skulle remmen testes. Jeg brugte polarpulsbæltet i 7 træningspas, herunder løbeture af ca. 2 timers varighed, og døds-CrossFit a la' "dø under en Kettlebell". På intet tidspunkt blev remmen rengjort. 

Konklusionen på denne lille test var, at noget af det som findes på nettet  kan man altså godt stole på, og remmen fra Polar virkede bare igen og igen. 

Om jeg er skuffet over Garmin - JA! Især efter at have opdaget, at jeg ikke er den eneste nord for ækvator med ovennævnte problem, og at Garmin øjensynligt ignorerer os forbrugere. Hvor arrogant! Men livet går videre, og næste gang bliver det nok et Polar eller Suunto ur.

Jeg kan naturligvis ikke garantere at "kongeløsningen" virker for dig, men hvis du lægger inde med en hundredehalvtredskroneseddel og et Forerunner ur som ikke måler rigtigt, så prøv det af.

/God træning.


NB: Til alle jer som kendte til Kongeløsningen i forvejen: Dejligt at i opdagede det før mig

Kilder

Et par eksempler på frustrerede Forerunner brugere:  eksempel 1eksempel 2eksempel 3


Relevante indlæg fra DC Rainmaker: indlæg 1 og indlæg 2


Ingen kommentarer:

Send en kommentar