Google+ Close air support til Specialoperationer : Operator's Lab

torsdag den 13. juni 2013

Close air support til Specialoperationer

Ofte kendt under navnet "Spectre Gunship", så har flyet Lockheed AC-130 leveret dødbringende luftstøtte - eller close air support (CAS) - gennem årtier til styrker på landjorden. Men hvad er det egentligt for et fly og hvad kan det?

AC-130H Spectre
Som det eneste land i verden, har USA et frygtindgydende fly til rådighed, der udelukkende er designet til, at levere close air support (CAS) når egne landtropper er i knibe. Man kan kalde flyet for "flyvende artilleri".

En opgave som helikoptere også har leveret i årtier, men platformen, AC-130, blev udviklet med det formål, at den skulle kunne flyve hurtigere og højere  end helikoptere,  og så skulle platformen kunne levere mere flyvetid pr. enhed/fly og samtidig kunne angribe et enkelt punkt vedvarende. 

Helikopterens begrænsning ifht. AC-130 platformen, er, at helikopteren har en begrænset flyvetid (tid i luften inden den skal tanke op), den kan ikke flyve nær så højt og samtidig levere luftstøtte til landtropper. Helikopteren har en masse stærke sider når det handler om CAS, men kræver meget logistik hvis den skal flyve til fjerne egne i fx. Afganistan, for flyvetiden og bevæbningen er begrænset, og sammenlignet med AC-130 flyver den meget langsomt.

Udviklingen
F-111 Aardvak
AC-130 platformen blev udviklet i 60'erne og herefter indsat i Vietnamkrigen. Siden er den blevet videreudviklet, så den ikke kan kende sig selv længere, men det oprindelige formål er stadig det samme idag. 

Under den kolde krig var dens rolle ikke nær så relevant som idag, for dengang var primære fokus for offensive luftenheder, at kunne angribe installationer på landjorden med enten langtrækkende bombefly, eller hurtigere jagerebombere som f.eks. F-4 Phantom II eller F-111 Aardvark.  

Man beholdt AC-130 platformen i aktiv tjeneste for den viste sit værd under lavintensitkonflikter i mellemamerika op gennem 80'erne, hvor USA støttede skrøbelige stater og deres regeringer, mod at blive overtaget af marxistiske oprørsgrupper og kriminelle bander, ved at indsætte landtropper og specialoperationsstyrker sammen med de skrøbelige staternes egne tropper. Det så man bl.a. i Panama.

Her følger en kort videointroduktion til AC-130 platformen:                                                      



Op gennem 90'erne med krigen på Balkan, men også under indsættelserne i Afganistan efter år 2002, var de primære versioner AC-130H Spectre og AC-130U Spooky II. 

Bevæbningen for AC-130U Spooky II, er en 25 mm gatling maskinkanon, en 40 mm  maskinkanon, og en 105 mm howitser kanon. Derudover er flyet forsynet med et utal af forskellige sensore til observation, måludpegning osv.


Operatører ved 105 mm Howitser

Operatør ved 40 mm maskinkanon

Krigen i Afganistan efter år 2002 
Under specialoperationsstyrkers indsættelser i Afganistan var en AC-130 ofte i nærheden, og kunne levere værdifulde oplysninger om fjendtlige troppebevægelser og koordinere yderligere luftstøtte for styrkerne på landjorden. Og når soldaten på landjorden sneg sig frem gennem fjendeland for at uskadeliggøre installationer, som var omgivet af civile og derfor ikke kunne angribes fra luften pga. for stor risiko for, at uskyldige ville blive ramt, så kunne AC-130 oplyse hele landskabet ved hjælp af flyets IR projektør, i nærheden af egne styrker, således dem på landjorden kunne se i total mørke med deres nightvision.

AC-130 blev oftest indsat om natten, idet den i daglys med klart vejr var et nemt mål for mandbåren jord-til-luft våben som f.eks. stingermissiler, hvis den var nødt til at gå lavt ned for at yde luftstøtte.

AC-130 platformen er omtalt i et utal af bøger om især specialoperationsstyrkers indsættelse i Afganistan. I bogen Kill Bin Laden, som jeg tidligere har skrevet en anmeldelse af her, fortæller forfatteren om hvordan de trænger Osama Bin Laden' livgarde op i en krog af nogle huler, ved at få støtte fra AC-130'eren. Flyet er også nævnt i bogen "No easy Day" hvor forfatteren beskriver hvordan han og hans SEAL Team SIX (ST6) kollegaer flygter ned ad en bjergside med Talibankrigere i hælene, og hvordan AC-130'eren lægger en mur af ild mellem ST6 og Taliban, således de når at undslippe.

I Afganistans bjerge angreb AC-130 oprørsgrupper på landjorden, enten efter oprørsgrupperne var blevet udpeget af landtropper eller droner, eller på eget initiativ, og fordi den fløj så højt, så vidste oprørsgrupperne som regel ikke hvad der ramte dem før det var for sent. Se bare videoen her:

Advarsel: voldsomme  billeder


AC-130 Platformen idag
I 2010 havde USA otte AC-130H og sytten AC-130U til rådighed, og det er planlagt at udvide den samlede kapacitet til 33 fly. De versioner af af AC-130 platformen vi kender idag, er AC-130H Spectre og AC-130U Spooky II, og USA er stadig det eneste land i verden, som operere denne platform. Intet andet land har noget tilsvarende. 

Dens opgave idag, er at levere CAS, angrebsoperationer mod landmål uden koordinering med landtropper, overvågning af områder i tilknytning til egne enheder og installationer - Force Protection - samt støtte til eskorte. 

AC-130U Spooky II

Og fremtiden.. den ser lovende ud for platformen, for i takt med, at den vestlige verden er begyndt at indsætte mindre kontingenter af specialoperationsstyrker frem for store enheder af regulære landtropper med artilleri og pansrede enheder, så stiger efterspørgslen på kraftig og effektiv luftstøtte. Men hvor længe skal USA have monopol på "Spectre Gunship", og hvorfor har Europa endnu ikke udviklet deres egen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar