Google+ Anmeldelse - Bog: The Official United States Navy SEAL Workout : Operator's Lab

torsdag den 25. juli 2013

Anmeldelse - Bog: The Official United States Navy SEAL Workout


Savner du en modvægt til nutidens forslag på funktionel træning, så kunne denne bog være rigtig interessant for dig. Endvidere er den er rigtig godt On the Go værktøj til os som er på farten, og har brug for gode input til træning der kan laves næsten overalt.
Navy SEAL ... ja, jeg ved det godt. Markedet er efterhånden oversvømmet med titler, der refererer til de tapre frømænd fra den amerikanske flåde. Jeg synes faktisk at man har drevet voldtægt på "Navy SEAL" - titlen.

Ikke desto mindre, så er denne bog, trods titlen, rigtig interessant. Og hvorfor så det?

Bogen bringer ikke nogen revolutionerende viden. Der følger ikke eksotiske træningsredskaber med, eller lækkert videomateriale med toptrænede Elitesoldater som laver push-ups i takt. 

Bogen tager os et par skridt tilbage og husker os på, at der findes også en masse gode øvelser som man kan lave med sin egen kropsvægt. Traditionelle øvelser som man typisk kender fra militæret. Øvelser som er testet og rettet til igennem årtier. F.eks. så er armstrækninger (læs: push-ups) en god helkropsøvelse, der både giver styrke i arme og overkrop, men som også træner din core. Denne bog giver dig nogle rigtig gode varianter af push-ups, som kan være med til, at din træning bliver varieret og interessant.


Bogens opbygning
The Official United States Navy SEAL Workout er opdelt i fire dele. Den rigt illustreret med foto, og er på 162 sider. 

Efter en kort introduktion i del 1, om tankerne bag bogen og hvad Navy SEALs er, går bogen, i del 2, straks i gang med en fysiske træning. 


varianter af maveøvelser - sit-ups

Det indledes med udstrækningsøvelser, efterfulgt af en masse varianter af sit-ups, push-ups, og pull-ups. Det er et tilpas antal foto til hvert øvelse, samt gode forklaringer. Bogen laver også en hurtig "overflyvning" om svømning og løbetræning, men her synes jeg at bogen skuffer.

Del 3 tager læseren omkring US Navy SEAL O-course som er deres forhindringsbane. I øvrigt kan du finde den på Google Maps her. Del 3 om forhindringsbanen er ikke så relevant for os i Danmark, men mere nice-to-know viden.

I bogens fjerde og sidste del (del 4) handler det om kost og ernæring og du kan læse om US Navy' eget træningsforslag. 

Endvidere giver bogen et interessant alternativ til den daglige træning. For sidst i bogen finder du et træningsprogram, der er sat sammen ud fra de øvelser som du lige har læst om, OG sat i forhold til de udfordringer du møder på BUD/S - Elevskolen hos Navy SEALs. Nu er det de færreste danskere som er så heldige at starte på BUD/S, men øvelsene og programmet er meget brugbart som SUPPLEMENT til din træning.

Jeg har haft stor glæde af træningsprogrammet under vintertræningen - off season, for at træne noget helt andet end allerede trænet i det forgangne år. 
På denne blog har du også kunne læse om en workout, som var inspireret af bogen. Denne workout kan du læse mere om her.

Du kan selvfølgelig købe bogen på amazon (bemærk: ingen reklame her) og den har ISBN 978-1-57826-122-1.

Har du fået blod på tanden ifht. at læse mere om træningen mod US Navy SEALs, så finder du rigtig meget materiale på deres officielle side her: http://www.sealswcc.com/

De udgiver også gode videoer på +YouTube om basal viden ifht. fysisk træning. Her er f.eks. en video om korrekt udførte push-ups.




Har du allerede læst bogen, eller overvejer du at købe den efter at have læst dette indlæg, så er du velkommen til at skrive en kommentar. Fandt du i øvrigt The O-Course på linket ovenfor til +Google Maps ?

/God træning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar