Google+ Motion i din hverdag – Glem alt om træning : Operator's Lab

fredag den 27. februar 2015

Motion i din hverdag – Glem alt om træning

Tænk hvis du slet ikke behøver at besøge motionscentret før/efter arbejde, eller slide løbeskoene op når du har fri. Måske er ingen træning sundere for at DU holde dig sund?

Hold dig altid gode venner med "Manden med stokken" - bare et godt tip

Mit seneste påfund er en aftale om bevægelse ca. 60 min pr dag, uden at det er planlagt træning som f.eks. en løbetur.

AFTALEN OVERORDNET
(20 min bevægese)  2 km gang til job
(15 min bevægelse) Mikrotræning – smidighed/mobilitet og let styrke
(20 min bevægelse) 2 km gang fra job

Kender du det: at have planlagt at spise aftensmad, herefter træne inden sofaen eller sengen kalder? Jeg har forsøgt mange gange, og ofte er det endt med, at planen er blevet skubbet til ”I morgen”. Derfor har jeg lært, at træning skal ske inden aftensmad. Og det er bedre at spise aftensmad kl 20 og få trænet.

Træning skal lægges ind i hverdagen, ikke planlægges ind i hverdagen. Forskellen er, at når du lægger den ind, udføres træningen her-og-nu, frem for noget der befinder sig i fantasilandet som hedder ”I morgen”.

Det dejligste ved landet ”I morgen” er, at der er plads til ideer af enhver art uden nogle former for begrænsninger. Især hvad angår motion/idræt/fitness/træning (vi kalder det bare træning fra nu af). For over i ”I morgen” når vi det hele.

Nederst i indlægget har jeg en udfordring til dig. Tør du, eller skubbes udfordringen også til landet ”I morgen”?


Lav en aftale med dig selv
Min aftale/plan lyder på 60 min bevægelse på mindst 4 arbejdsdage pr uge og er indrettet således, at uanset transportmetode til/fra job, så skal jeg også gå. Endvidere skal der trænes mobilitet og let styrke 1 gang pr. arbejdsdag.

? Hvorfor cykler jeg så ikke i stedet for at gå
! Fordi gang er en vægtbærende aktivitet – altså hvor jeg skal bevæge min egen kropsvægt – og jeg synes at udbyttet/effekten er større ved denne form for bevægelse.

? Hvorfor skal jeg overhovet hoppe med på denne vogn om bevægelse
! Fordi bevægelse gør din krop sundere, at humør bliver bedre, og du vil nok komme frem til den konklusion at det faktisk er meget rart. 
OG.. at du måske med god samvittighed kan droppe med en forkromet plan om at træning som ikke passer ind i dit liv lige nu.

Har du fået blod på tanden omkring mikrotræning, så tjek evt. +Marina Aagaard  ud. Hun skriver blandt mange spændende emner om mikrotræning på sin blog: Marina er god til at gøre emnet let tilgængeligt så du kan gå i gang med det samme.


Min udfordring til dig – ja dig der læser dette indlæg
De næste 2 dage, uanset om der er tale om ferie, arbejde, fri, så tør du ikke gennemføre følgende:
1)      10 til 15 min gang om formiddagen
2)      10 til 15 min gymnastik/mobilitetsøvelser på gulvet omkring middagstid
3)      10 til 15 min gang om eftermiddagen eller aftenen


Jeg er altid villig til blive inspireret af andre som har gode ideer til at komme afsted. Har du det, så skriv gerne i kommentarfeltet hvad og hvordan du gør det. Du kan sikkert lære de andre læsere og jeg noget spændende.



/God træning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar