Google+ WOD Løb og krydseffekt : Operator's Lab

søndag den 1. marts 2015

WOD Løb og krydseffekt

Tænker du sådan her: Løbetræning?!? - Ja da, selvfølgelig har jeg styr på det.

Løbetest i missionsområdet

Ugen har desværre ikke flere end 7 dage, hvoraf mindst 1 – gerne 2 – bør friholdes til hviledage. Og med hviledage mener jeg H V I L

Så hvordan kan du indsætte rigeligt løb i et træningsprogram som også indeholder marchtræning, styrketræning, svømning, muskeludholdenhedstræning?

Indledningsvis: Det er ikke let. 
Men jeg kan berolige dig med, at der er meget ”krydseffekt” i en varieret træning. F.eks. hvis du har træner muskeludholdenhed med kettlebells, vil det også gavne dit løb. Så krydseffekt skal du stole på når træningen planlægges. Du skal nok komme i form. Det tager bare tid og kræver kontinuitet.
Herunder deler jeg med dig, hvordan løb planlægges i min træning.

Tirsdag: Intervalløb
  • 10 min opvarmning
  • 5x (400 m løb i Z4 efterfulgt af 400 m løb i Z2)
  • 5 til 10 min roligt løb (cool down)


Fredag: Restitutionsløb (altid efter træning af muskeludholdenhed)
EFTER 45 min kettlebelltræning.
  • 20 min løb i [Z1 til Z2]

Lørdag: LSD (Long Slow Distance) løb
  • 60 min i Z2

Andet
Z = Zone (pulszone)
Jeg løber ikke med bestemte km tider/pace. I stedet bruges pulsen som indikator for min belastning. Det gør at nogle dage løbe jeg hurtigere end andre. Mit mål er at belaste kredsløbet præcist. Ved at jeg ikke ”forcerer” kroppens dagsform for at opnå et bestemt tempo/pace, undgår jeg overtræning.


I et kommende indlæg vil jeg skrive lidt om pulstræning – hvordan du omsætter det i din træning ved f.eks. løb eller kettlebelltræning.


Nu skal du finde de gamle løbesko frem og nappe en tur. Det er underordnet om du løber under åben himmel eller på løbebånd. Det handler om at komme afsted, for den længste kilometer er fra sofaen ud til entreen og ud af hoveddøren. Resten giver sig selv.


/God træning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar