Google+ Garmin løbeur og intervaltræning : Operator's Lab

søndag den 26. april 2015

Garmin løbeur og intervaltræning

De fleste +Garmin løbeure er super træningsredskaber til f.eks. intervaltræning for løb, C2 romaskine, eller anden pulstræning. Jeg vil kort forklare dig, hvordan du programmere dit ur til næste træning

"it ain't over until the fat lady sings" - Det gælder også for mit ur.


Får du det fulde udbytte ud af din løbecomputer/dit løbeur? Mange gør faktisk ikke. For et nyt løbeur kan være så kompliceret at du egentlig bare dropper alle de smarte programmer og blot trykker "start" og så løber efter hvordan kroppen og turen opleves.

Du kan lige så godt bruge dit dyre løbeur, hvis du alligevel har købt det. Og mangler du stadig et, behøver det så at være det nyest og skarpeste? 

+Garmin har netop lanceret bl.a. Fenix3 som kan næsten alt bortset fra at svejse under vand. Jeg har luret lidt på det, men et langt stykke hen ad vejen klarer mit gamle ur sig fremragende. Når jeg spørg mig selv: "hvad er dit behov?" så dækker det nuværende ur faktisk alt hvad jeg har brug for til træning. Men der er noget lækkert ved at få nyt grej, og det kan i sig selv være en motiverende faktor til at komme afsted. 


MOTIVATION
Mærk efter hos dig selv, om du har brug for et par nye sko, et nyt ur, en hue mv. for at komme i gang med træningen. Har du det - så få købt hvad du brænder for, så du kommer i gang.

Jeg anbefaler Garmin løbeure. De er brugervenlige, gennemtestet, og holder godt. Trods et "fald" fra 2 meter hvor mit ur landede direkte på glasset, kører det stadig fint. Og med lidt D.I.Y. tape over ridsen, så er det vandtæt igen.


TRÆNINGSPLANLÆGNING
Med det fleste Garmin ure, åbnes der for muligheden for at bruge GarminConnect. Det er et online program, hvor du kan aflæse en masse data, deltage i forums, og planlægge din træning. 

Når jeg bruger træningsplanlægningen bruges PACE(til løb) eller PULS(løb mv.) 
I GarminConnect kan du gøre det under fanen "træning".

Når du klikker her, kan får du mulighed for at skræddersy en træning. Det fungere at du først vælger hvilken træning der skal planlægges. 

Herefter skal du tilføje et antal trin i din 
træning. Hvert trin kan redigeres til at passe dig.

Herunder ser du et skærmprint af eet træningspas til løb. Der er en opvarmningsdel bestående af to dele. Herefter en intervaldel, og slutteligt en nedkølingsdel.

Når det hele er programmeret, trykker jeg "send til enhed" og træningen sendes til mit ur, hvor jeg så kan finde og aktivere det bagefter.




HVORFOR ER DET SMART?
Under løbeturen som beskrevet, fortæller uret mig hele tiden, om jeg yder svarende til det planlagte.

Jeg bruger det med succes til især restitutionsløb. For her ender det ofte med, at der løbes med for høj intensitet. Uret fortæller så, at jeg skal sætte farten ned/sænke pulsen.

Er du ikke allerede ejer af et løbeur, kan du sagtens forsætte uden resten af livet. Men din træning bliver mere optimal med sådan et ur. Og så undgår du måske også ovetræning ?!?

Et løbeur behøver ikke kun at anvendes til løb. Du kan sagtens bruge det til f.eks. cirkeltræning, hvor du skal arbejde i en given pulszone. Vi kan sige en pulszone der hedder [130 - 165]. Når din puls overstiger 165 bipper uret og du holder pause indtil uret viser/bipper ved 130. 


Hvilke erfaringer har du med pulsure til andet end løbetræning?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar