Google+ Spørgsmål fra en læser: "Selvtillidsprøver" : Operator's Lab

søndag den 19. april 2015

Spørgsmål fra en læser: "Selvtillidsprøver"


En læser spørger til, hvordan han kan blive bedre til at springe fra vipper og udføre selvtillidsprøver i almindelighed.

Selvtillidsprøve under Protection Team Uddannelsen


Fra tid til anden modtager jeg mails fra læsere af bloggen, eller i forbindelse med at jeg kommentere/skriver andres steder om træning. I dette indlæg har jeg fået lov af "spørgeren" til at bringe indlægget på bloggen. For måske står nogle af jer andre læsere lidt i samme situation.


Spørgsmål

"... og derfor vil jeg høre dig, om du har nogle gode ideer til, hvordan jeg bliver bedre forberedt på spring fra vipper og selvtillidsprøver. Jeg er ikke bange for højder, men mit niveau rækker kun til hovedspring fra 3 meter vippen.."


Mit svar


...Det er en spændende udfordring du skal i gang med, og langt hen ad vejen handler det om god forberedelse, lidt hel, lidt mod, og en hel del vilje. Alt det har du sikkert hørt før.

Nu har jeg ikke været på Elevskolen, men er ret sikker på, at  d
u kommer til at møde en lang række spændende selvtillidsprøver  - No shit Sherlock - og de mindre af dem foregår i svømmehallen ifbm. "dagens spring". Omkring forberedelse mod denne udfordring ser jeg to overordnede muligheder:

Mulighed #1
Finde en person som kan udføre de mest gængse spring (salto, dødmur, "krammeren", molberg) og så tage i svømmehallen med ham og øve. Allerede nu træner du sikkert i uniform, bl.a. bjærgning, og samme uniform kan du med fordel anvende til træning i udspringene. Personen kan råde og vejlede dig, imens du udfører talrige spring. Uniformen vil skåne kroppen de første 10 - 15 spring.

Mulighed #2
Du accepterer at udspring er et af de områder hvor du har "udviklingspotentiale" og at du prioriterer tiden på noget andet træning, samt at dagens spring (inkl. adskillige om'ere) bare er noget der skal overstås.

Jeg har ikke været på Elevskolen, men i en anden lignende anledning anvendte jeg mulighed #2 med succes. (og rød ryg ca. 2 gange om ugen da jeg i sin tid gennemførte Patruljekursus/JGK)


/God træning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar