Google+ WOD Hike Run Hike - Marchtræning : Operator's Lab

fredag den 31. juli 2015

WOD Hike Run Hike - Marchtræning

March som en del af kombinationstræning ? Gør din træning mere varieret og undgå overbelastningsskader. Her kombineres marchtræning med løb.
En hel dag på skydebanen i missionsområdet er fremragende udholdehedstræning


March fremragende til udholdenhedstræning. Udbyttet henvender sig især til at være indsat taktisk i længere tid, hvor kroppen skal blive ved med at arbejde trods belastet af vægt fra personligt udstyr.

Jeg træner march enten ved at gå med en tungere rygsæk i +4 timer, eller går kortere +1 time men i et hurtigere tempo.

Her er et eksempel på march som kombinationstræning.

Udholdenhedstræning = træne kroppen til at blive ved

For mig handler marchtræning ikke om antal kilometer, men om "tid i skoene". Altså hvor længe jeg bevæger mig. Det gør, at jeg ikke er så afhængig af hvilket terræn ruten løber igennem, og ved f.eks. at have en plan for ca 3 timer, ender jeg ikke med at gå 5 timer fordi målet var at nå 20 km, men ruten viste sig langt mere krævende. 
Sko til løb og march.

Husk at denne træningsform er meget belastende for kroppen. Dels fordi det er en lodret belastning (belaster især ben - fare for overbelastning i knæ) og fordi træningsformen ofte tager lang tid (belaster hele dit kredsløb og muskulatur i ryg (fare for overbelastning i lænden).


Medbring altid en rygsæk med mad/drikke. Gerne en telefon, samt en trøje/jakke du kan iklæde dig indtil hjælpen når frem hvis uheldet er ude.

Efter marchtræning skal du have mere restitution end du lige regner med. Efter mit træningspas forslog Garmin Fenix 3 uret, at jeg skulle hvile i 56 timer.
... men hvem kan holde igen med træning så længe?


WOD
  • Gå 40 - 60 minutter
  • Transit - skift fodtøj og indtag væske/mad
  • Løbe 40 - 60 minutter
  • Transit - skift fodtøj og indtag væske/mad
  • Gå 40 - 60 minutter
Herunder kan du via et link se mit træningspas identisk med ovenstående.


/God træning

Dagens tip: saftevand i en CamelBak/vandblære er ikke til at gøre rent bagefter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar